Corona: Een brief uit Wuhan Corona: Een brief uit Wuhan
Een brief van een Wuhan Pastor

Broeders en zusters, vrede voor jullie:

In de afgelopen dagen stond het Wuhan pneumonia-virus centraal in mijn gedachten en leven. Ik kijk altijd naar het laatste nieuws, en steeds na over hoe onze familie en de kerk dit onder ogen moeten zien.
Wat het gezin betreft, ik heb maskers en levensmiddelen verzameld en ben zo min mogelijk uit de deur gegaan. Toen ik in het openbaar liep heb ik een masker gedragen, maar voor de rest heb ik het in de handen van de Heer gelegd. Wat de kerk betreft, is de veiligheid van de congregatie, een getrouwe getuige, in grote dreiging dat leden de ziekte zouden kunnen oplopen, dit is alles een groot strijdperk geworden. Het is duidelijk dat ons geloof ons op de proef stelt.

De situatie is kritiek, maar we vertrouwen in de beloften van de Heer, dat zijn gedachten naar ons van vrede zijn, en niet van kwaad (Jer. 29:11), en dat hij een tijd van testen toestaat, niet om ons te vernietigen, maar om ons te bevestigen. Christenen moeten daarom niet alleen lijden onder de bevolking van deze stad, maar we hebben ook de verantwoordelijkheid om te bidden voor degenen in deze stad die bang zijn en om ze de vrede van Christus te brengen.

Ten eerste moeten we de vrede van Christus proberen te bereiken om in hun harten te regeren (Hebr. 3:15). Christus heeft ons al zijn vrede gegeven, maar zijn vrede is niet om ons te verwijderen van ramp en dood, maar om vrede te hebben midden van ramp en dood, want Christus heeft deze dingen al overwonnen (Joh.14:27, 16:33). Anders hebben we niet geloofd in het evangelie van de vrede (Efz. 6:15), en zouden we met de wereld doodsbang zijn voor pestilentie, en de hoop verliezen in het vooruitzicht van de dood.

Waarom hebben alleen christenen deze vrede? Vanwege zonde verdienen mensen de beproevingen en oordelen die ze ondergaan, zegt Jaweh: de slachtoffers hebben geen vrede (Jesaja 48:22). We waren allemaal zondaars, maar Christus, door het Geloof, nam onze straf en gaf ons zijn vrede. Daarom zegt Paulus: “Wie kan een aanklacht indienen tegen de verkozen God? Het is God die rechtvaardigt.” (Rom. 8:33). Christenen kunnen samen met andersdenkenden geconfronteerd worden met dezelfde oordelen, maar dergelijke verzoekingen zijn geen straf meer, maar een nieuwe kans om dichter naar de Almachtige te groeien, onze zielen te laten zuiveren, en een kans om het evangelie uit te roepen.

Met andere woorden, wanneer een ramp ons treft, is het slechts een vorm van Gods liefde. En, zoals Paulus stevig geloofde, "wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? In verzoeking, angst, vervolging, hongersnood, zwakte, gevaar of zwaard? . . . in al deze dingen zijn we meer dan veroveraars door hem die van ons houdt. Want ik ben er zeker van dat noch de dood, noch het leven, noch de engelen, noch de heersers, noch de dingen aanwezig zijn, noch de dingen die komen, noch de krachten, noch de hoogte, noch de diepte, noch iets anders in elke schepping, ons zullen kunnen scheiden van de liefde van God in Jezus Christus, onze Heer" (Rom. 8:35-39).

Wuhan's pestilentie kan ons niet scheiden van de liefde van Christus. Deze liefde zit in onze Here Jezus Christus. Deze woorden zijn zo geruststellend voor ons, we zijn al een lichaam met Christus geworden. We hebben een deel in zijn lijden, en we hebben een deel in zijn glorie, alles van Christus is ook van ons, en ons enige is van Christus. Christus is daarom bij ons als we geconfronteerd worden met de pestilentie in deze stad; de pestilentie kan ons niet schaden . Als we in de pestilentie sterven, is het een kans om getuige te zijn van Christus, en nog meer om zijn glorie in te gaan.

Dus, mijn broers en zussen, ik moedig je aan om sterk te zijn in Christus's liefde. Als we dieper de dood ervaren in deze pestilentie en het evangelie begrijpen, dan kunnen we de liefde van Christus dieper ervaren en steeds dichter bij God groeien. Onze Here Jezus heeft een onvergelijkbaar lijden van de dood ervaren, maar God heeft hem van de doden opgevoerd en hem aan zijn rechterhand gezet. (Hand. 2:32-36)

Als je in het lezen van deze waarheden nog steeds geen vrede hebt, moedig ik je aan om het bovenvermelde geschrift zorgvuldig te lezen en God op te roepen om je (meer) inzicht te geven tot de vrede van Christus in je hart ligt. U moet weten dat dit niet alleen een waarneembare ramp is, maar nog veel meer een spirituele strijd. Je moet eerst een gevecht voor je hart voeren, en vervolgens vechten voor de ziel van deze stad.

Wij hopen van harte dat u ook weet dat er geen mus valt zonder de wil van de Vader (Matth. 10:29). Met zoveel zielen die met de pest worden geconfronteerd, kan het dan buiten Gods wil zijn? Het enige dat we ervaren, is het niet zoals Abraham tegenover Sodom, en Jona tegenover Nineve? Als God, vanwege een rechtvaardige man, het vonnis over Sodom weigerde, of vanwege 120.000 mensen die hun linkerhand niet van hun rechterhand kenden, de vernietiging weigerde, hoe zit het dan met de stad Wuhan waarin we leven? Wij zijn in deze stad duidelijk de rechtmatige, veel meer dan één rechtvaardig persoon, er zijn duizenden en duizenden van ons.

Toch willen we graag dat Lot alle mensen in deze stad in beroering brengt (1Pet. 2:7), en net als Abraham die serieus gebeden heeft voor Sodom (Genesis 18:23-33). Jona heeft het evangelie met tegenin uitgeroepen in Nineve, en Nineve heeft het beseft en werd gered. WIJ zijn Abraham en Jonah van deze stad. We moeten bidden voor Gods genade voor deze stad en deze stad vrede brengen door onze gebeden en getuigenis.

Ik geloof dat dit het bevel is van God die ons in Wuhan geeft. Wij moeten vrede voor deze stad zoeken, vrede zoeken voor degenen die deze ziekte hebben doorgemaakt, vrede zoeken voor het medisch personeel dat in de frontlinie worstelt, vrede zoeken voor elke regeringsfunctionaris op elk niveau, vrede zoeken voor alle mensen in Wuhan! En we kunnen via online netwerken onze vrienden en geliefden begeleiden en troosten met het evangelie, hen eraan herinneren dat ons leven niet in onze eigen handen is, en hun leven toevertrouwen aan God, die trouw en waar is.

De afgelopen dagen heb ik veel vragen ontvangen van buitenlandse pastors. Zij en de wereldkerken maken zich zorgen over deze stad, nog meer voor ons. En om deze epidemie het hoofd te bieden, proberen ook zij de stad met ons te dienen. Ik vraag hen dan ook met name om Jezus in de ogen te kijken. En maak me geen zorgen om mijn welzijn, noch om geagiteerd of angstig te zijn, maar bid in naam van Jezus. Er zijn veel goede mensen door hun daden ten dienste van deze stad, vooral het medisch personeel dat zijn eigen leven riskeert. Als zij dergelijke wereldlijke verantwoordelijkheden op zich kunnen nemen, hoe kunnen wij dan niet nog meer de spirituele verantwoordelijkheden op ons nemen?

Als u geen verantwoordelijkheid voelt om te bidden, vraag dan de Heer om een liefhebbende ziel, een oprecht hart vol van gebeden. Als je niet kunt huilen, vraag de Heer om tranen. Omdat we zeker weten dat alleen door de hoop van de genade van de Heer deze stad gered zal worden.

A Wuhan Pastor
23 januari 2020
 
terug