Hoe is uw conditie? Hoe is uw conditie?
We beginnen dit stukje met een vraag: Hoe staat het eigenlijk met de algemene conditie? Doet u nog wel eens oefeningen? Let u wel op wat er wordt geconsu-meerd, is dat wel gezond voedsel, zorgt u goed voor uzelf en laat u zich tenslotte ook wel eens controleren als er wat vage klachten komen?

Maar, voordat er misverstanden ontstaan, ik heb het hier niet over de conditie van uw lichaam, wat natuurlijk ook wel belangrijk is, maar over het geestelijk leven wat u leidt. Zit dat eigenlijk wel goed? Want niet alleen ons lichaam is aan slijtage onderhevig, diep in de ziel kan het nog wel eens te keer gaan. Met alle gevolgen van dien. Het kan zijn dat we, als persoon of familie door allerlei gebeurtenissen van afgelopen jaar hier of daar flink hard zijn geraakt. Ontzettend moe en afgetobd zijn geworden door alle nare berichten, ervaringen en gebeurtenissen.

Goed dat er dan ook steeds een dag vol rust en bezinning is- de zondag. Gods Woord dichtbij.  Je kunt als het ware de Helige Geest vanuit Zijn woord opmerken en inademen. Wat kan dat weer een rust, kracht en zegen geven!

Er komt als het ware nieuwe energie in je gevloeid (Hand.18:4) . Niet alleen het kerkgebouw, maar ook de kerkgangers moeten worden onderhouden!
Maar.. doet uw geloof nu nog wel wat “het” doen moet? Wordt u eigenlijk nog wel vertroost door de zondagse prediking, merkt u de roepstem van God eigenlijk niet meer zo goed, of helemaal  niet meer op? Zelfs de kerstdagen en de jaarwisseling brachten daar geen verandering in? Misschien is de gedachte opgekomen dat het helemaal muurvast zit. Geen fut meer, leeg en uitgeblust. Daar hoef je trouwens niet eens oud voor te zijn, integendeel! Ook jonge mensen en gezinnen kunnen overspannen en uitgeblust raken.

Kijk, en daar is nu de gemeenschap der gelovigen voor. Om je op te vangen en vast te houden, mee te leven met moeite en pijn, verlies, zorgen, noem maar op. Sommige dingen kun gewoon niet in je eentje dragen, daar is hulp bij nodig. Zeker als het wat langer duurt. Dan is er echt wat meer nodig dan een opbeurend praatje.

Dus nu gaat de blik naar ons als gemeenteleden. Leeft u of jij mee? Zien we de moeite, het haperen, het struikelen van de ander? Je hoeft de voorbeden en de berichten in het kerkblad maar te volgen om aan te voelen wat er gebeurt. En? Wat gaan we er dan mee doen? er met anderen over praten bij de koffie of gaan we er op af.. Het is maar dat u het weet, maar dit laatste wordt van ons verwacht!

Hulp bieden is niet een of andere exclusieve taak van ouderlingen of diakenen, maar van ons allemaal. (1 Joh.4: 7) Trouwens ook onze buren, kennissen en familieleden vallen onder deze aandacht. Wat dat betreft komt er heel wat op ons af als de zorg van ouderen en zieken steeds verder terugvalt omdat er alsmaar meer op wordt bezuinigd. In de praktijk blijkt, als iemand liefdevol opgevangen wordt, dat men dan weer wat opfleurt en op gegeven moment ook min of meer weer kan meedraaien. Beetje kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer. En als dan ook nog eens de Bijbel wordt opengedaan.. Ja, daar kun je zeker weer van op adem komen.

Je ziet het bijvoorbeeld bij mensen die tijdens de Alpha cursus opeens door de Bijbel gaan bladeren als een klein kind door de speelgoed folder, zo enthousiast! En dat onder het motto: Terug naar de basis. Soms is dat gewoon nodig als je een eind uit de richting ben geraakt. Er is ook zo ontzettend veel wat aan ons trekt. Je moet wel van staal zijn om vrij te blijven voor alle verleidingen. En aangezien niemand van ons dat is, moet er steeds weeer kracht worden ingenomen.

Er gaat dit jaar weer heel wat gebeuren. Plannen zijn er genoeg. In het kringwerk, clubs, organisatie en ondersteunen van activiteiten, Alpha cursussen en zo voort. Maar de vraag blijft: Wat gaat u, ga jij er mee doen?  Wil je kracht blijven putten uit Het geloof dan zul je er ook serieus iets aan, of mee moeten gaan doen.

Stilstand is achteruitgang. En aangezien wij in de eindtijd leven, met de naderende voetstappen van onze Heiland die terugkomt, zullen we er werk van moeten maken. Niet alleen voor ons levensbehoud, maar ook voor dat van de ander. Ook diegene met (maar)1 talent moet er mee aan de gang! Zijn er ideeen, vragen of suggesties, we staan er als evangelisatie- en gemeente opbouw commissies altijd voor open. Dit kwartaal kunt u ons ook weer ondersteunen met uw financiele bijdrage. Voor ons werk een belangrijk iets. Maar, ga ook en vooral zelf aan de slag! Want God is het zo waard.
A. Visser